سرمایه‌گذاری فرهنگی آلمان در لائوس؛ از توسعه روستایی تا حمایت از دانشجویان

جمهوری دموکراتیک خلق لائوس که در سال ۱۹۷۵ شکل گرفت، سفارت‌های جمهوری فدرال و جمهوری دموکراتیک آلمان در وینتیان، پایتخت لائوس افتتاح شد. بعدها با عضویت لائوس در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا، اهمیت سیاسی این کشور در منطقه افزایش یافت و روابط دیپلماتیک آلمان و لائوس نیز گسترش پیدا کرد.

جمهوری دموکراتیک خلق لائوس که در سال ۱۹۷۵ شکل گرفت، سفارت‌های جمهوری فدرال و جمهوری دموکراتیک آلمان در وینتیان، پایتخت لائوس افتتاح شد. بعدها با عضویت لائوس در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا، اهمیت سیاسی این کشور در منطقه افزایش یافت و روابط دیپلماتیک آلمان و لائوس نیز گسترش پیدا کرد. از آن زمان تاکنون، روابط دو کشور در بخش‌های فرهنگی و آموزشی نیز شرایط بهتری یافته است. آلمان سال‌ها است به اتباع لائوس که در دانشگاه‌های آلمانی تحصیل می‌کنند، بورسیه‌های بلند مدت و کوتاه مدت اعطا می‌کند. براساس آمارهای منتشرشده بر روی سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، در مجموع حدود ۶۰۰ دانشجو لائوسی از دانشگاه‌های آلمان، فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین بیش از ۳ هزار لائوسی در جمهوری دموکراتیک آلمان در حوزه‌های مختلف آموزش دیده‌اند.، علاوه بر این‌ها، انجمن آلمان و لائوس، زبان و فرهنگ آلمانی را در کشور لائوس گسترش می‌دهند. همچنین رشته زبان آلمانی از سال ۲۰۰۳، در دانشگاه ملی لائوس، راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، دانشگاه‌های دو کشور پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی را نیز با یکدیگر انجام می‌دهند.
توسعه روستایی 
لائوس در سال‌های اخیر با رشد اقتصادی مواجه بوده است، با این وجود، این کشور یکی از کشورهای کم‌ توسعه در جهان به شمار می‌رود. تمرکز بیش از حد بر بهره‌برداری از معادن و منابع انرژی در این کشور موجب شده که به بخش‌های دیگر کمتر توجه شود. این‌ها در حالی است که تقریباً سه چهارم جمعیت در بخش کشاورزی فعالیت دارند و بیش از ۱۸ درصد از کشاورزان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. جمعیت روستایی همچنین با مشکلات مختلفی مانند نبودن سیستم آموزشی و توسعه اجتماعی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند. در چنین شرایطی، دولت لائوس برای حل مشکلات خود از کمک سازمان‌های بین‌المللی نیز استفاده می‌کنند. از جمله این نهادها می‌توان به جامعه همکاری‌های بین‌المللی برای آلمان اشاره کرد. این سازمان از سال ۱۹۹۳ از سوی دولت فدرال مامور شد تا در راستای توسعه روستایی، آموزش حرفه‌ای، ایجاد زیرساخت‌های قانونی، حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی به دولت لائوس کمک کند. لینک زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های جامعه همکاری‌های بین‌المللی در لائوس در اختیار علاقمندان قرار دهد: 


https://www.giz.de/de/weltweit/371.html

ایجاد اماکن آموزش حرفه‌ای
آلمان و لائوس دهه‌ها است که با یکدیگر روابط دیپلماتیک خود را حفظ کرده‌اند. حتی در زمان جدایی دو آلمان، چندین هزار لائوسی در آلمان شرقی تحصیل کردند. بسیاری از فارغ التحصیلان لائوس در آلمان، اکنون در سیاست و تجارت کشور خود دارای موقعیت‌های تاثیرگذار هستند و به تقویت روابط آلمان و لائوس کمک می‌کنند. این گروه همچنین با سازمان‌های بین‌المللی مانند موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان همکاری دارد. این سازمان در آلمان، برای کاهش فقر در مناطق روستایی، گسترش شبکه جاده‌ها، حفاظت از تنوع‌زیستی، مقابله با جنگل‌زدایی و ایجاد امکان آموزش حرفه‌ای در لائوس فعالیت می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان ارائه دهد:


https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Asia/Laos/

ایجاد شبکه‌ای از متفکران
از دیگر نهادهایی که در راستای توسعه روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آلمان و لائوس فعالیت می‌کند، می‌توان به موسسه آلمانی مطالعات جهانی و منطقه‌ای اشاره کرد. این موسسه بخشی را به مطالعات آسیا و استرالیا اختصاص داده است. تحقیقات این بخش، حول روابط جامعه مدنی، احزاب سیاسی، سیاست‌های اجتماعی، روابط بین‌الملل و ... است. در واقع این بخش، تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در چهار منطقه آسیا مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و شبکه‌ای از متفکران را شکل می‌دهد. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های موسسه آلمانی مطالعات جهانی و منطقه‌ای در بخش آسیا به دست آورید:


https://www.oav.de/ueber-uns/aufgaben-ziele.html

کمک به دانشجویان و محققان
بخش آموزش عالی در لائوس هنوز توسعه نیافته و تنها شامل پنج دانشگاه دولتی است. در میان این مراکز آموزش عالی، دانشگاه ملی لائوس که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده است، بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های لائوس به شمار می‌رود.
این دانشگاه ۲۵ هزار دانشجو دارد که ۹۳ درصد از آن‌ها در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. همچنین پنج کالج آموزشی برای تربیت مدرس در این کشور وجود دارد. علاوه بر این‌ها، ۶۵ کالج خصوصی در این کشور وجود دارد که حدود ۲۱ هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. این در حالی است که آمار دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی در سال ۲۰۰۴، ۴ هزار نفر بود. با این وجود، دولت لائوس، برای توسعه بخش آموزش عالی و ایجاد زیرساخت‌های آموزشی با مشکلات مالی شدیدی مواجه است. علاوه بر این‌ها، تعداد استادان برجسته نسبت به دانشگاه‌های لائوس بسیار کم است و به همین دلیل تولید محتوای آموزشی نیز از دیگر مشکلات بخش آموزش عالی لائوس به شمار می‌رود. در چنین شرایطی، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان تلاش می‌کند تا به دانشجویان و پژوهشگران برجسته لائوس، موقعیت‌های تحصیلی و پژوهشی مناسبی در آلمان پیشنهاد دهد. براساس آمارهای منتشرشده بر روی سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، تاکنون در مجموع حدود ۶۰۰ دانشجو لائوسی از دانشگاه‌های آلمان، فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین این موسسه به توسعه تبادلات آکادمیک میان دانشگاه‌های دو کشور کمک می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره روابط دو کشور به دست آورید؛


https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/laos/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

دوره آموزش و مترجمی زبان آلمانی
انجمن دوستی آلمان-لائوس در ژوئیه ۱۹۹۸ توسط کارشناسان، محققان، کارآفرینان و دیپلمات‌های آلمانی که قبلا در لائوس فعال بودند تأسیس شد. هدف از تاسیس این انجمن، توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف است. خدمات این انجمن شامل برگزاری دوره‌ آموزش و مترجمی زبان و همچنین آموزش بین‌فرهنگی است. انجمن دوستی آلمان و لائوس، زبان و فرهنگ آلمانی را در کشور لائوس گسترش می‌دهند و روابط میان دو کشور را گسترش می‌دهد. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این انجمن بیشتر آشنا شوید:


https://dlg-ev.net/ueber-uns

حفاظت از میراث فرهنگی
همچنین وزارت‌خارجه آلمان، بودجه‌ای را برای حفاظت از میراث فرهنگی در لائوس در نظر گرفته است. این وزارت‌خانه در سال ۲۰۱۱، پروژه‌ای برای بازسازی نقاشی‌های دیوار معبد Vat Sisaket در وینتیان راه‌اندازی کرد.
این پروژه در سال ۲۰۱۷ به سرانجام رسید. همچنین آلمان، بودجه‌های زیاد برای بازسازی معابد بودایی، جمع‌آوری و دیجیتالی کردن عکس‌ها و اطلاعات معابد بودایی و ضبط موسیقی سنتی در لائوس اختصاص داده است. کاخ شهر لوانگ پرابانگ که بخشی از میراث جهانی یونسکو است نیز در فاصله سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۸، با حمایت وزارت خارجه آلمان مورد بازسازی قرار گرفت. اگر مایلید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:


https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/laos-
node/bilateral/201036?openAccordionId=item-201042-0-panel

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/laos-
node/bilateral/201036?openAccordionId=item-201042-0-panel

منابع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان، انجمن آلمان و لائوس، موسسه آلمانی مطالعات جهانی و منطقه‌ای، سایت وزارت خارجه آلمان

کد خبر 12465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =